telefonszám :+36 30/504-99-08

Hajótípus:
Kabinok száma:
Ajánlatok:

Hajón élni – mibe kerül az?

Érdekes

Sokan tűzik ki maguk elé gyönyörű, romantikusnak is mondható célként, hogy valamilyen módon körbe vitorlázzák a Földet. A költségvetésnek az a része, amely a felkészülésre és az elindulásra vonatkozik, még könnyen számítható. De mi van a többivel?

2018. február. 05. hétfő 07:00

Most egy brit házaspár hölgy tagja avat be a számok rejtelmeibe, saját tapasztalatait osztja meg veled, illetve ötleteket ad arra, hol és hogyan lehet spórolni.

Két éve vágtunk neki a párommal, Nickkel, hogy beteljesítsük régi álmunkat. Éveket töltöttünk a tervezgetéssel, igyekeztünk mindent figyelembe venni, megtervezni, így voltunk, természetesen a költségvetéssel is. Hamar rá kellett jönnünk azonban, hogy szinte lehetetlen konkrét számra jutni: a hajó ára, a biztosítások, a kötelező felszerelés könnyen meghatározható volt, de a havi rezsinket még csak megtippelni se tudtuk. Úgy kalkuláltunk, hogy havi kétezer-ötszáz fontból elleszünk, ennek elégnek kellett volna lennie mindenre, kivéve a váratlan költségeket – arra külön keretet szántunk. Számításaink alapjául az szolgált, hogy mennyi bevételt reméltünk otthoni ingatlanjaink kiadásából, de azt nem tudtuk, elég lesz-e az összeg. Fogalmunk se volt róla, mibe fog fájni az üzemanyag, az étel, a szervizelés, a karbantartás.

A Brit Virgin-szigeteken találkoztunk egy párral, ötvenöt lábas, szépséges, tiszta új, félig egyedi katamaránnal érkeztek. Csakhogy másfél év túrázás után kifogytak a pénzből, épp akkor készültek visszamenni dolgozni. Nem értettük, miért nem vettek inkább egy kicsivel olcsóbb hajót, elvégre a megspórolt pénzen még elég sokáig hajókázhattak volna. Hamar kiderült, hogy egyszerűen alulbecsülték a havi rezsijüket, és az értékes hajó fenntartásának költségeit.

Megélhetés

Nagy-Britanniából való elindulásunk óta jártunk Európa atlanti partvidékén, Marokkóban, a Kanári-szigeteken, a Karib-tengeren, a Bahama-szigeteken és az Amerikai Egyesült Államokban. Ezek alapján már egyértelműen kijelenthető, hogy a havonta elköltött pénz mennyisége nagyjából állandó. Ha valamin épp spóroltunk, másvalami többe került. Európába az élelmiszer beszerzés sima ügy, nagy a választék, észszerűek az árak, viszont kevés a horgonyzóhely, muszáj volt rendre kikötőbe állnunk. A Karib-tengeren épp ellentétes a helyzet, étteremben evés jóformán szóba sem jöhetett. 2018-ban a Csendes-óceán déli részére megyünk, a begyűjtött információk alapján látszik, hogy ott a hajózás lesz drága.

Beszélgettünk egy háromgyerekes családdal, ők hét éve vannak úton, elég sok tudást halmoztak fel. A költségeket három részre osztják:

- fix: ez nagyjából egyforma mindenkinél, a hajó ára és a biztosítás tartozik ide
- havi (változó): ezzel lehet kicsit játszani, illetve részben egyéni, hiszen van, aki lényegében mindig vitorlázik, más rendszeresen motort indít, más nem iszik alkoholt, a harmadik rengeteget internetezik.
- „korlátlan”: pénztárca és személyes preferenciák kérdése.

Reálisan a túrázók jó része fejenként havi 1500-2500 fontból ki tud jönni (persze felfelé akármeddig lehet menni). Ha pedig előre tervezel, még a drága helyeket is megúszhatod kevés pénzből:

- javításokat Mexikóban és Thaiföldön végeztess, mert ott olcsó a munkaerő
- a Csendes-óceánon kerüld a marinákat, készülj fel előre konzervekből, mert a szigeteken drága az élelmiszer.

A címben feltett kérdésre tehát nincs egyértelmű és általános válasz, inkább magaddal kell megbeszélned, milyen életszínvonalon kívánsz létezni, illetve milyen téren vagy hajlandó kompromisszumokra. Nick és én szeretünk hetente legalább egyszer étteremben enni, néha bizony vágyunk némi időt eltölteni egy marina kényelmében, sőt, alkalmanként befizetünk vezetett kirándulásokra, vagy autót bérelünk. És persze azzal is számolnunk kellett, hogy évente egyszer hazarepülünk meglátogatni a családot. A repülőjegyek és a hajó tárolása sem két fillérbe kerülnek. Bizonyos pontokon kissé megalkudtunk kezdeti önmagunkkal, de úgy vagyunk vele, hogy még mindig megéri a dolog. Amiből nem akartunk engedni, az a biztonság: hidrogenerátor, SSB rádió, parasail, komoly elsősegély felszerelés, műholdas telefon. Sokat költöttünk rájuk, de úgy éreztük, muszáj.

Spórolási lehetőségek

Le lehet menni bőven az ezerötszáz font alá, de ahhoz nagyon fegyelmezettnek kell lenni:

- csak azt vásárold meg, ami kell, és el is fogy
- kikötő helyett horgonyon állj
- korlátozd az édesvíz fogyasztást
- javításokat és karbantartási munkákat magad végezd
- étterem szóba sem jöhet
- maradj a fenekeden (a közlekedés – pláne, ha országhatárt is átlépsz közben – sokba van)

Ezek komoly megszorítások, nem valók mindenkinek, cserébe boldogíthat a tudat, hogy önellátó vagy és nem pazarolsz.

fotók: cruisingworld.com; themonkeyfist.blogspot.com; windward-islands.et; pinterest; lahowind.com