telefonszám :+36 30/517-52-98

Ajánlatok:

Hogyan versenyezzünk túrahajóval? - 1

Hajózási tanácsok

Legyen kicsi vagy nagy, a lelke mélyén mindegyik jacht egy versenygép. És minden tulajdonosnak érdemes eljárni regattákra, mert ezáltal jobb vitorlázóvá válik. Úgyhogy irány a pálya! Segítünk néhány tanáccsal.

2015. augusztus. 31. hétfő 05:51

A versenyzés tiszta ügy, hiszen azonnal láthatóvá teszi a hibáinkat. Ha valamit rosszul csinálunk, lemaradunk. Cserébe, ha jól működnek a dolgok, a többiek maradnak le. Az efféle események másik nagy előnye, hogy közben nem használhatunk motort. Ez elsőre talán rosszul hangzik, ám amikor áthaladunk a célvonalon, büszkén tehetjük: pusztán hajós tudásunkra és leleményünkre támaszkodva hajtottuk végre a feladatot. A vitorlás versenyek első pillantásra meglehetősen kaotikusnak tűnnek, pláne egy kívülálló számára, de az a helyzet, hogy amint tisztában vagyunk az alapokkal, máris sokkal átláthatóbb a kép. Ha elkezdünk kutakodni a témában, számtalan, különböző szintű regattára bukkanhatunk, ezek közül egyre több szól olyanoknak, akik épp csak elléptek a kezdő szintről (itt a versenyzői tudásról beszélünk, nem a hajózási ismeretekről – Hlali), hogy minél elérhetőbbé tegyék a sportot. Ezen felül – néhány nagyon extra kivételtől eltekintve – jó eséllyel a nagy eseményekhez is hozzáférhetünk, hiszen nekik is az az érdekük, hogy minél nagyobb legyen a mezőny. Ami egybe esik a résztvevők szándékaival, elvégre azért vannak ott, hogy megméressék magukat. És minél több az ellenfél, annál jobb a verseny.

Ember és hajó felkészítése

Az első lépés – mint oly sok más terén az életnek -, hogy belevágunk. De figyelem: csak könnyedén, csak lazán! Nem kell kapkodni. Már csak azért sem, merthogy sima túrahajóval indulunk, amin csak az alapfelszereltséget találjuk. Így aztán sanszos, hogy nem mi fogunk vezeti az első pályajelnél, de ez rendben van. Ahogy telik az idő, gyűlnek a mérföldek és végrehajtunk néhány módosítást, javulnak az esélyeink. Hosszú távon kinézhet egy futamgyőzelem, netán egy verseny megnyerése. De most még az út elején járunk, első a szórakozás! Annak, aki épp most vált a túrázásról, és azt sem tudja, hol áll a feje, annak érdemes óvatos duhajként próbálkozni. Ha kicsit is bizonytalanok vagyunk, mindjárt a rajtnál megúszhatunk némi üvöltözést, ha egy kicsit késleltetve indulunk, nem zavarva a rutinosabb társakat. Ha már mi is begyűjtöttünk valamennyi tapasztalatot, és úgy döntünk, komolyra akarjuk fordítani a szót, ideje a felszerelés felé fordítani a tekintetünket.

Fontos például, hogy megfelelő méretű vitorlákkal rendelkezzünk. Elvégre, amikor a klubunk hétköznap délutáni regattáján veszünk részt, nem kívánunk kint ragadni a vízen az estére leálló szélben. Nézzünk, mink van, és mire lesz szükségünk! Első az orrvitorla, attól gyors a hajó: mindegy, hogy fock vagy génua, legyen rendben. Következik a spinakker – már, ha van ilyenünk. Mivel a túrázás világából érkezünk, jó eséllyel ehhez való a bőszeles vitorlánk. Azt viszont inkább élesebb menetekre találták ki, semmint hátszélre. És az anyaga is túl vastag. A túra genakkerek pedig alul méretezettek. Ne feledkezzünk meg a járműről: túrázásra találták ki, nem úgy viselkedik, mint egy versenygép. Ezt el kell fogadnunk. Semmiképp se essünk abba a hibába, hogy amikor mellénk kerül egy penge verda, megpróbálunk úgy haladni (például tartani az élességét), ahogy ő teszi. Ebből csak kudarc lehet. Menjünk úgy a hajónkkal, ahogy kell vele, de főleg gyorsan. Ennek egyik feltétele, hogy tisztán tartjuk – az alját is. Hiába mostátok le három hete róla az algákat, minden verseny előtt újra meg kell tenni. Mert amikor a futamok után arra hivatkoztok, hogy azért volt lassú a hajó, mert elfelejtettétek letakarítani, mindenki hülyének fog nézi. Ezt pedig nem akarhatjátok...

Végezetül: ha stimmelnek a vitorlák, legyenek hozzájuk méltók az állítási lehetőségek. Normális sín és kocsi az orrvitorlához, alba és/vagy leekocsi a grószhoz, első- és alsóél kötél.

Merre van előre?

A regatták alapvetően háromfélék:

- rövid, parthoz közeli futamok, a széltengelyhez illesztett bóják körül

- rövid, partmenti túraversenyek, ahol a pályajelek szigetek, fokok, esetleg hullámmérő bóják

- hosszú, a parttól eltávolodó túraversenyek.

A rajt mindenütt nagyjából egyforma: ha a rajthely felől nézünk a pálya felé, a vonal jobb végén a rajthajót, bal végén a bóját látjuk. Az esetek jelentős részében a szakasz merőleges a széltengelyre. Ha egy adott alkalommal a rendezőség többféle pálya közül választhat, zászlóval fogja jelezni, melyiket kell épp teljesíteni. Sokszor az első pályajel irányszögét is kiírják a rajthajóra, a többi szakasz ahhoz illeszkedik. Ha már bóják... nem szentírás, de rendszerint bal kéz felől kell elhagyni őket. Ez igaz a célvonalra is, ami a pálya felől nézve megint csak jobbra motoros - balra bója felépítésű. A kavalkádban segít eligazodni a Versenykiírás és a Versenyutasítás – ilyeneket minden regattán kiadnak. Benne vannak – egyebek mellett – a lehetséges pálya konfigurációk, jelzések, rajtidőpontok és egyéb hasznos információk. Tipp: ezeket sokan nem olvassák el, ha mi mégis igen, előnybe kerülhetünk azokkal szemben, akik csak rutinból nyomják a dolgot.

Folytatjuk!

fotók: havana-live.com; sail-world.com; mat.com.tr; whsc.ie